Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
blofeld
Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Czw 23:53, 29 Maj 2008 Temat postu: Pomysł na tramwaj w Rybniku |
|
|
Chciałem wszystkim miłośnikom komunikacji zaproponować drobną zabawę, której tematem jest proponowany kształt i przebieg trasy tramwaju miejskiego w Rybniku. Na samym wstępie pragnę zastrzec, że nie chciałbym żebyśmy się wdawali w dyskusje o tym czy w Rybniku może w ogóle taki projekt mieć szansę na realizację i czy miasto to w ogóle zasługuje sobie na "sztrasenbane", ale na czysto teoretyczne rozważania którędy i jak poprowadzić linię tramwajową w Rybniku.
Puszczamy zatem wodze fantazji i zakładamy, że z jakiegoś powodu jest w Rybniku wola i przekonanie o potrzebie wybudowania linii tramwajowej, która obsłuży największe miejskie przepływy pasażerskie. Chciałbym w tym miejscu zauważyć, że w Europie dostrzec można obecnie trend powracania do realizacji tego typu projektów w miastach o wielkości i charakterze podobnym do Rybnika więc nie jest to zupełnie fantastyczna wizja.
Mój pomysł rybnicką linie tramwajową jest następujący:
- linia łączyłaby dworzec kolejowy z Nowinami
- Pętla przy dworcu kolejowym znajdowałaby się na miejscu byłej parowozowni i obecnych budek, praktycznie na obszarze 1 peronu dworca kolejowego.
- Zjeżdżałaby w kierunku centrum miasta ulicą Wieniawskiego, zaliczając przystanek na skrzyżowaniu z 3 maja.
- Dalej musiałaby przedrzeć się do następnego przystanku przy Urzędzie Miasta. Z uwagi na brak "poważnej" zabudowy w tej okolicy wydaje się, że nie byłoby tu żadnego problemu z poprowadzeniem dwutorowego torowiska.
- Dalej ulicą Miejską i Zamkową tramwaj docierałby do przystanku Rynek. Tu powstaje problem poprowadzenia torowiska ulicą Miejską. Rozwiązaniem może być likwidacja chodnika pod urzędem miasta oraz parkingu pod "koniaczkiem" i odpowiednie przesunięcie ulicy. Ewentualnie na problematycznym odcinku zwężyć można torowisko do jednej nitki.
- Przez Rynek linia przechodziłaby jego południową pierzeją i tam też znalazłby się przystanek.
- Dalej kierujemy się ulicą Raciborską w kierunku zachodnim i zaczyna się kłopotliwa zabudowa. Konieczna będzie zmiana organizacji ruchu na ulicy Raciborskiej na jej odcinku z ruchem kołowym. Sugeruje uczynienie jej jednokierunkową między starym kościołem a plazą, dzięki czemu powstanie miejsce na torowisko tramwajowe od Rynku do ronda przy Plazie. Oczywiście pod wspomnianym centrum handlowym uruchamiamy przystanek.
- Na następnym odcinku nie jestem pewny najlepszego przebiegu trasy. Najprościej byłoby poprowadzić ją do góry Zebrzydowicką z torami w jezdni i przystankami przy Świętego Józefa oraz dalej za rondem przy realu.
- Potem tramwaj skręcałby w ulicę Dąbrówki i między blokami zmierzał na Chabrową gdzie znajdowałaby się pętla końcowa i zajezdnia tramwajowa.
Końcowy odcinek opisuje dość pobieżnie, ponieważ przyznam się, że nie orientuje się w tym jak wyglądają zabudowania osiedli na Dąbrówki i Chabrowej, a ortofotomapy tej okolicy dostępne w internecie nie są zbyt precyzyjne. Nie wydaje mi się jednak żeby poprowadzenie tam linii nastręczyło szczególnie dużo problemów.
Powyżej przedstawiona przeze mnie wersja to podstawowy pomysł linii tramwajowej. Na pewno jest wiele metod aby go urozmaicić i uatrakcyjnić. Może dobrym pomysłem byłoby poprowadzenie tramwaju ulicami Św. Józefa i Hibnera, aby obsłużyć przy okazji tamtejszą okolice zamiast jazda Zebrzydowicką (oczywiście przy zmianie organizacji ruchu). Jeszcze dalej idącym pomysłem jest dociągnięcie tramwaju do linii kolejowej za osiedlem Dąbrówki i utworzenie rodzaju śródmiejskiej linii obwodowej, która powinna w tym układzie cieszyć się powodzeniem na całej długości swojego przebiegu (czekając na Chabrowej na tramwaj do centrum, możemy liczyć na to, że niezależnie od tego który kierunek jazdy wybierzemy, w podobnym czasie uda nam się dotrzeć do celu)
Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego jak dużo problemów technicznych nastręczałby tego typu projektu, ale w XXI wieku komputeryzacja pozwala nam na sprawne sterowanie transportem publicznym a co za tym idzie automatyczne pętle przepuszczające tramwaj bez oczekiwania przez skrzyżowania itp ułatwienia.
Zapraszam do zabawy w projektowanie sieci rybnickiego tramwaju (a może jastrzębskiego lub wodzisławskiego) i jeszcze raz proszę, żeby nie traktować tematu szczególnie poważnie. Zamieszczam mapę poglądową trasy...
...i przykładowy tabor liniowy.
pozdrawiam!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
wojtek ztz
MIŁOŚNIK
Dołączył: 19 Lip 2007
Posty: 1207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik-Niedobczyce
|
Wysłany: Pią 20:14, 30 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Mi już od dawna siedzi pomysł z tramwajem w Rybniku, ale jakoś skrywałem go w sobie. Myślałem oczywiście o doprowadzeniu go do kochanych Niedobczyc. Jakoś musiałby się przebić przez centrum (może nawet drogami) a potem ul. Niedobczycką i dalej koło kościoła na Biery. I można by go tu poprowadzić nawet jednym z chodników, ale problemem są tory(albo krzyżówka 90 stop. albo most ale to by się nie opłacało). Marzenia...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Amalio
MIŁOŚNIK
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 2/6
|
Wysłany: Pią 20:55, 30 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
wojtek ztz napisał: | ale problemem są tory(albo krzyżówka 90 stop.... |
No i w czym widzisz problem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
wojtek ztz
MIŁOŚNIK
Dołączył: 19 Lip 2007
Posty: 1207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik-Niedobczyce
|
Wysłany: Pią 21:05, 30 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Money, ale pomarzyć można No chyba że poprowadzić od centrum jak po nitce linii 6
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Amalio
MIŁOŚNIK
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 2/6
|
Wysłany: Pią 22:16, 30 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
No ale skrzyżowanie torów kolejowych z tramwajowymi to nie jest nic skomplikowanego i na pewno nie jest kosztowne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
wojtek ztz
MIŁOŚNIK
Dołączył: 19 Lip 2007
Posty: 1207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik-Niedobczyce
|
Wysłany: Pią 22:56, 30 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
A tego to nie wiem. Na pewno utrudniło by to pracę PKP, a i zaraz za skrzyżowaniem torów nowy most by trza wybudować. Szło by też poprowadzić linię do Boguszowic. W końcu Boguszowice i Niedobczyce to dwie największe dzielnice "kumulujące" największe potoki pasazerów. Mogła by iść Żorską aż do ronda koło motorowego i potem albo prosto dalej Żorską (tak jak 48 ) albo w prawo ul. Boguszowicką (jak 47) i do Boguszowic.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wojtek ztz dnia Pią 22:57, 30 Maj 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Marteen
Dołączył: 11 Kwi 2007
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik / Kraków
|
Wysłany: Sob 1:20, 31 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
jak tramwaj może jechać przez rynek? na początku 1900 roku to ok, ale nie w tych czasach... Rybnik to nie Katowice. przecież to zabiłoby atmosferę rynku, zero spokoju tylko ruch i hałas, i jeszcze niebezpieczeństwo uszkodzenia budynków. ja nie widzę żadnej takiej trasy w Rybniku. i nie pomiędzy blokami na Chabrowej, przesada
a te skrzyżowania z koleją to chyba jest różnica napięć w sieci, to ja nie wiem czy tak może sie to krzyżować, chyba że izolatory stosować, ale tu już wymagana wiedza techniczna, której jeszcze nie posiadam
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Marteen dnia Sob 1:23, 31 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Sob 6:26, 31 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
wojtek ztz napisał: | A tego to nie wiem. Na pewno utrudniło by to pracę PKP, a i zaraz za skrzyżowaniem torów nowy most by trza wybudować. Szło by też poprowadzić linię do Boguszowic. W końcu Boguszowice i Niedobczyce to dwie największe dzielnice "kumulujące" największe potoki pasazerów. Mogła by iść Żorską aż do ronda koło motorowego i potem albo prosto dalej Żorską (tak jak 48 ) albo w prawo ul. Boguszowicką (jak 47) i do Boguszowic. |
Niestety wersja Tramwaju przez Raszowiec, tak jak linia 47 odpada, ulica ta jest wąska, a Gotartowicka też odpada, bo również nie jest szeroką ulicą. A co do dużych potoków pasażerskich to zapomniałeś o Chwałowicach, nie bez powodu przecież ok. 1/3, a może nawet 1/2 kursów w dni robocze linii 26, 27 i 29 jest obsługiwana taborem przegubowym.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Amalio
MIŁOŚNIK
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 2/6
|
Wysłany: Sob 8:02, 31 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Marteen napisał: | ja nie wiem czy tak może sie to krzyżować, chyba że izolatory stosować |
No oczywiście, że izolatory, a niby jak inaczej
Marteen napisał: | jeszcze niebezpieczeństwo uszkodzenia budynków |
Niby jak Przecież to by była nowa trasa z nowymi szynami.
Marteen napisał: | zero spokoju tylko ruch i hałas |
A czy na rynku tak nie jest/ z założenia nie powinno tak być Jak człowiek chce się odprężyć to powinien iść do parku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
wojtek ztz
MIŁOŚNIK
Dołączył: 19 Lip 2007
Posty: 1207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik-Niedobczyce
|
Wysłany: Sob 8:23, 31 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
ztz rybnik napisał: | A co do dużych potoków pasażerskich to zapomniałeś o Chwałowicach, nie bez powodu przecież ok. 1/3, a może nawet 1/2 kursów w dni robocze linii 26, 27 i 29 jest obsługiwana taborem przegubowym. |
A no nie orientowałem się w potokach na Chwałowice, ale wiem że dużo przegubów ale jakoś nie skojarzyłem. Ale tam by musiał iść osobny pas dla tramwajów, bo stanie w korkach razem z osobówkami mija się z celem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mieszko966
MIŁOŚNIK
Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 709
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/6 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 10:56, 01 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
wojtek ztz napisał: | Szło by też poprowadzić linię do Boguszowic. W końcu Boguszowice i Niedobczyce to dwie największe dzielnice "kumulujące" największe potoki pasazerów. |
Problem polega na tym, że to są spore odległości. Na tym chyba polega główny problem ewentualnego tramwaju w Rybniku: duże odległości i mała gęstość zaludnienia. W efekcie koszty budowy tramwaju byłyby nieproporcjonalne do efektów. Osiedle Południe ruch co prawda generuje, ale po dordze do centrum już ten ruch jest niewielki. W Niedobczycach jest chyba podobnie. W praktyce jedyny uzasadniony kierunek to Centrum-Nowiny (+ centra przesiadkowe przy pętlach). Skoro już się bawimy, to można by to rozpisać na dwie linie. Jedną z Budowlanych (od pętli przy Shellu), przez Kotucza, Rudzką, Sobieskiego, Powstańców, Kościuszki aż do pętli w rejonie ronda Chwałowickiego (niebieski). Druga mogłaby prowadzić od "centrum handlowego" przy ul. Żorskiej, przez planowane przedłużenie Dworcowej, Chrobrego, dalej do Raciborskiej (połączenie Chrobrego z Raciborską to niestety grubszy problem) i na Nowiny do pętli gdzieś w okolicach ronda Lievin (czerwony). Trzecią linię można by ewentualnie puścić do Elektrowni poprez ul. Gliwicką (Carrefour i Stadion), później wzdłuż obwodnicy (z zahaczeniem o szpital), Energetyków i ul. Rudzkiej, równolegle do istniejącej grobli i w z pętlą gdzieś przy Klubie Energetyka. W Śródmieściu mogłaby ona biec dla odmiany ul. Kotucza i Reymonta również do pętli Chwałowickiej (zielony). Ta tak o tyle o ile znam natężenia ruchu i możliwości komunikacyjne rybnickicj ulic. :)
[link widoczny dla zalogowanych]
PS. Te przeguby na (23), 26, 27, (28) i 29 to są raczej z myślą o Rydułtowach puszczane, a niekoniecznie o Chwałowicach. Bardzo często jeżdżę 32 przez Chwałowice i wysiada tam co najwyżej 1/3 krótkiego busa.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mieszko966 dnia Nie 10:59, 01 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Nie 20:53, 01 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
mieszko966 napisał: |
PS. Te przeguby na (23), 26, 27, (2 i 29 to są raczej z myślą o Rydułtowach puszczane, a niekoniecznie o Chwałowicach. Bardzo często jeżdżę 32 przez Chwałowice i wysiada tam co najwyżej 1/3 krótkiego busa. |
Na 26 i 27 również głównie ze względu na mieszkańców Rydułtów są tam puszczane przeguby, skoro te linie nawet nie dojeżdżają do nich? Linie 26, 27 i 29 są dosyć mocno upchane, tym bardziej w szczycie, a wspomniana "32" to tylko dodatek dla Chwałowic, ponieważ w porównaniu do trzech wymienionych przeze mnie wyżej linii(wziętych razem, ponieważ ich trasa z Chwałowic do Jejkowic niczym się nie różni) jej częstotliwość wypada blado(w dzień roboczy).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mieszko966
MIŁOŚNIK
Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 709
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/6 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 23:47, 02 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
ztz rybnik napisał: | Na 26 i 27 również głównie ze względu na mieszkańców Rydułtów są tam puszczane przeguby, skoro te linie nawet nie dojeżdżają do nich? |
Heh, słusznie. Powiedzmy, że to był taki skrót myślowy . W każdym razie, takie Jejkowice też, zdaje się, potrafią zrobić traffik. Nie wiedzieć czemu, takie podmiejskie wioski bardzo często wymagają przegubów (ogółem ludzi może niewiele, ale z dużym odsetkiem dojeżdżających do miasta). Przykładem może być podgliwicka Żernica, gdzie też jeżdżą przeguby, albo Pielgrzymowice, gdzie, jak się orientuję, zwykle jeździ jeden z jastrzębskich Ikarusów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Wto 7:27, 03 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
mieszko966 napisał: | albo Pielgrzymowice, gdzie, jak się orientuję, zwykle jeździ jeden z jastrzębskich Ikarusów. |
Akurat w tym przypadku do samych Pielgrzymowic jeździ mało osób, wczoraj np. tylko 5. Największa ilość osób w ikarusowym kursie linii 128 wysiada w Pawłowicach oraz Golasowicach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sammy
MIŁOŚNIK
Dołączył: 11 Sty 2007
Posty: 251
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: z Vecto
|
Wysłany: Wto 14:53, 03 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
ztz rybnik napisał: | Na 26 i 27 również głównie ze względu na mieszkańców Rydułtów są tam puszczane przeguby, skoro te linie nawet nie dojeżdżają do nich? |
A poza tym na liniach 28 i 29 zazwyczaj pojedyncze osoby dojeżdżają do Rydułtów - większość wysiada gdzies po drodze.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sammy dnia Wto 14:53, 03 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
dehu
Dołączył: 20 Sty 2008
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Wto 17:27, 03 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Raciborska od rynku - przecież tam jest rondo, i duże różnice terenu.. jakoś nie widze tam tramwaja.. Opłacalne by to było gdyby puścić to z Chwałowic albo Boguszowic bo tam jest dużo skupisko ludzi..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ziupo
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/6
|
Wysłany: Wto 17:53, 03 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Pętla na Shellu odpada, to jest część obwodnicy centrum i niedługo będą to dalej ciągnąć a zaraz obok jest Cysterski Park Krajobrazowy Rud Wielkich.
Faktycznie dużym problemem są spore odległości pomiędzy osiedlami, ale przecież wewnątrz samych osiedli, zwłaszcza blokowisk, można stworzyć wewnętrzną sieć tramwajową a potem wyprowadza je do centrum, gdzie łączyłyby się wszystkie linie.
A myślę sobie, że można by wykorzystać wolną przestrzeń przy torach z relacji Rybnik-Sumina idące od sądu (nowego) do Nowin.
Wbrew pozorom nie wyglądałoby to źle.
Co do tramwajów w reszcie miast to można by spróbować stworzyć kilka linii na SR i SWD oraz SR i SZO.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Amalio
MIŁOŚNIK
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 2/6
|
Wysłany: Wto 19:31, 03 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
mieszko966 napisał: | albo Pielgrzymowice, gdzie, jak się orientuję, zwykle jeździ jeden z jastrzębskich Ikarusów. |
Raz na dzień...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
wojtek ztz
MIŁOŚNIK
Dołączył: 19 Lip 2007
Posty: 1207
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik-Niedobczyce
|
Wysłany: Nie 21:18, 08 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Tak fruwamy tutaj w chmurach a warto trochę zejść na ziemię i również spojrzeć na koszty: jak podaje portal [link widoczny dla zalogowanych] w Bytomiu i Sosnowcu mają powstać nowe linie tramwajowe no i skupiono się wokół kosztów - "wybudowanie linii do Miechowic o długości 4,6 km będzie kosztowała około 80 mln zł" czyli wg moich obliczeń ok.17,40 mln zł za km. Licząc np. do Niedobczyc z DKMu, ok. 12 km wyszłoby ponad 200mln + tramwaje. A wersja kol. blofeld'a kosztowała by mniej więcej podobnie jak w GOPie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
janek
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lip 2007
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Nie 21:45, 08 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Poczytaj troche w wypowiedzi blofeld ze to jest raczej zabawe niz jakies serio rozwazania a ty juz wszystkich zwalaz na ziemie. Pomazyc zawsze można
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|