Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Śro 5:42, 28 Mar 2007 Temat postu: [Transgór SA]Autobusy na gaz w Rybniku? |
|
|
Wygląda na to, że już wkrótce po mieście jeździć będzie kilka autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
Wczoraj na zaproszenie władz miasta i jednego z przewoźników komunikacji miejskiej do Rybnika przyjechali przedstawiciele firmy Polskie Autobusy, która sprzedaje samochody marki Jelcz i Autosan. Goście zaprezentowali najnowszy model autobusu Jelcz M121.4 CNG „Mastero” - CNG zasilanego sprężonym gazem ziemnym.
Prezentacja autobusu zasilanego paliwem alternatywnym nie była przypadkowa. - Chcemy zwracać uwagę na ekologię i bezpieczeństwo komunikacji miejskiej. Stąd wymagania w stosunku do naszych przewoźników będą rosły – powiedziała zastępca prezydenta Rybnika Joanna Kryszczyszyn. Jak mówi dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego Kazimierz Berger, podwyższone, unijne normy ekologiczne w stosunku do komunikacji miejskiej będą miały odzwierciedlenie w specyfikacjach przetargowych.
Przewoźnicy będą musieli m.in. spełniać podwyższone normy Euro dla silników zasilanych olejem napędowym. Jak przyznaje Antoni Mańczyk wiceprezes Transgóru – głównego przewoźnika rybnickiej komunikacji miejskiej, z przestarzałym taborem osiągnięcie norm Euro 4 lub 5 może być niemożliwe. Dlatego wyjściem z sytuacji mogą okazać się autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym. - Póki co ekonomika zakupu takich autobusów jest bardzo korzystna. Poza tym ich atutem jest ekologia – mówi Mańczyk.
Autobusy zasilane gazem ziemnym są o 20-30% droższe od „diesli”. Prezentowany wczoraj model Jelcza kosztuje ok. 750 tysięcy złotych. - Według obecnych cen gazu inwestycja zwraca się w ciągu 7-8 lat – tłumaczył prezes Polskich Autobusów Marek Bartkowiak. Jak zapewnia producent, autobusy na gaz z dużymi silnikami (12 000 cm3) nie ustępują pod względem trwałości autobusom zasilanym olejem napędowym.
Rozwiązanie z autobusami zasilanymi gazem ma jednak swoje wady. Największym problemem jest brak stacji gazowych oferujących sprężony gaz. W przeciwieństwie do gazu ciekłego (LPG) budowa stacji ze sprężonym gazem ziemnym jest bardzo kosztowna. W tej chwili w Polsce znajduje się ich ledwie kilka, głównie we wschodnich województwach. Jak mówi prezydent Kryszczyszyn szansą dla Rybnika może być jedna z firm, która chce zainwestować w system uzdatniania metanu wydobywanego w kopalni. Według wstępnych informacji stacja miałaby powstać w Suszcu.
Innym problemem jest nadal niejasna polityka energetyczna państwa. - Nadal nie wiadomo jaka w najbliższych latach będzie w Polsce akcyza na gaz – zauważa Jerzy Siwica – prezes rybnickiego PKS-u, który jest drugim co do wielkości przewoźnikiem komunikacji miejskiej w Rybniku.
Jak na razie w Polsce jeździ 17 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Najwięcej w Rzeszowie i Krakowie. Czy Rybnik będzie kolejnym z autobusami na gaz okaże się już w najbliższych miesiącach.
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych].
Tak odnośnie artykułu:
-> Pojawił się tam błąd było napisane, że do Rybnika wczoraj przyjechał Jelcz 120M "Super".
-> Jeśli chcą kupować nowe ekologiczne autobusy to raczej z funduszy UE, bo Transgór na razie jest trochę "osłabiony" po wydatkach- Mercedesy Citaro i O405N; a PPKS raczej nie zakupi nowych autobusów z silnikiem diesla, a co dopiero autobusy na gaz...,
-> Ciekawe gdzie by te pojazdy uzupełniały brak CNG...? Do Pawłowic i Suszca to trochę daleko z Rybnika.
Założyłem nowy temat, ponieważ były by to I autobusy takie w regionie obsługujące Komunikację Miejską (używane gazowce mają Tychy- nie udany zakup, te busy mają ciągle awarie).
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez ztz rybnik dnia Pią 15:16, 28 Wrz 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Egon
Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Katowice-Ligota
|
Wysłany: Śro 19:57, 28 Mar 2007 Temat postu: Re: [Transgór S.A.]Autobusy na gaz w Rybniku? |
|
|
ztz rybnik napisał: | Jak na razie w Polsce jeździ 17 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Najwięcej w Rzeszowie i Krakowie. |
Mocno nieaktualne. PKM Tychy ma ich 16, a Transgór Mysłowice 7.
ztz rybnik napisał: | (używane gazowce mają Tychy- nie udany zakup, te busy mają ciągle awarie). |
No nie są w najlepszej kondycji, ale to chyba bardziej wynika z nieumiejętności obsługi, niż z awaryjności samych wozów. Transgórowe są starsze, a jakoś się rzadko psują.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Śro 20:04, 28 Mar 2007 Temat postu: Re: [Transgór S.A.]Autobusy na gaz w Rybniku? |
|
|
Egon napisał: | ztz rybnik napisał: | Jak na razie w Polsce jeździ 17 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Najwięcej w Rzeszowie i Krakowie. |
Mocno nieaktualne. PKM Tychy ma ich 16, a Transgór Mysłowice 7. |
Wydaje mi się, że wzieli tylko pod uwagę autobusy zakupione jako nowe jeżdżące po Polsce, czyli się zgadza tylko Kraków i Rzeszów mają takie pojazdy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mechanik24
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: rybnik
|
Wysłany: Sob 11:27, 31 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Biedni kierowcy nie beda mogli sobie spusci paliwa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Śro 18:11, 30 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Od miesiąc na łamach [link widoczny dla zalogowanych] można zadać pytanie Sz.P. prezydentowi Rybnika. Jak tak postanowiłem- oczywiście pytanie dotyczyły KM w Rybniku, dokładnie taboru:
Adam Fudali napisał: | adamos199215 napisał: | Panie prezydencie, jaka jest szansa i kiedy to nastąpi, iż miasto postara się o środki z UE na dofinansowanie zakupu nowych autobusów zasilanych CNG? W jaki sposób te autobusy były by przekazane, bo przecież prywatne firmy nie mogą się starać o taki dofinansowanie, także wyglądałoby to tak, że autobusy są w posiadaniu miasta, ale użytkowane przez firmę PST Transgór S.A. lub PPKS Rybnik I jeżeliby miasto o te środki by się postarało, to musiała by powstać stacja paliw, na której można zatankować pojazdy zasilane CNG. Gdzie ona by się znajdowała?
Z góry dziękuję za odpowiedź i gorąco pozdrawiam. |
***
Takie działania już zostały podjęte. Chciałbym jednak wyjaśnić, że miasto nie jest właścicielem autobusów. Transport zbiorowy organizują u nas firmy zewnętrzne (Transgór i PKS). Już odbyły się dwie konferencje poświęcone wykorzystaniu w tym celu metanu z kopalń. Firma, która je organizowała zaproponowała wybudowanie stacji metanowej, stawiając jednocześnie warunek firmom organizującym transport w Rybniku, że muszą zapewnić niezbędny, gwarantowany odbiór określonego minimum gazu dla konkretnej liczby autobusów. Z tego co wiem, wspomniane możliwości pozyskiwania unijnych środków firma będzie wykorzystywać. Miasto pomoże tutaj w przygotowaniu wniosków o zakup silników do autobusów tak, by nie trzeba było kupować całych pojazdów. Być może więc sprawa ta zostanie rozwiązana po myśli Szanownego Internauty. |
Po prostu brak słów . Pan prezydent woli by przewoźnicy obsł. linię ZTZ wymieniali silniki w starych autobusach- pewnie w trzynastoletnich 120M(!!!) niż zakup nowych niskopodłogowych, bezpiecznych, czyli przyjaznych dla pasażerów autobusów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mieszko966
MIŁOŚNIK
Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 709
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/6 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 21:25, 30 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
ztz rybnik napisał: | Po prostu brak słów . Pan prezydent woli by przewoźnicy obsł. linię ZTZ wymieniali silniki w starych autobusach- pewnie w trzynastoletnich 120M(!!!) niż zakup nowych niskopodłogowych, bezpiecznych, czyli przyjaznych dla pasażerów autobusów. |
No cóż, gdzieś trzeba szukać oszczędności. Po co kupować cały autobus, skoro można kupić sam silnik.
PS. A jak ty, ztz, wyobrażałbyś sobie przekazanie miejskich autobusów w użytkowanie prywatnym firmom?? Czy to w ogóle jest możliwe?? Czy jest już jakiś precedens tego typu w Polsce??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Czw 6:23, 31 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
mieszko966 napisał: | ztz rybnik napisał: | Po prostu brak słów . Pan prezydent woli by przewoźnicy obsł. linię ZTZ wymieniali silniki w starych autobusach- pewnie w trzynastoletnich 120M(!!!) niż zakup nowych niskopodłogowych, bezpiecznych, czyli przyjaznych dla pasażerów autobusów. |
No cóż, gdzieś trzeba szukać oszczędności. Po co kupować cały autobus, skoro można kupić sam silnik.
PS. A jak ty, ztz, wyobrażałbyś sobie przekazanie miejskich autobusów w użytkowanie prywatnym firmom?? Czy to w ogóle jest możliwe?? Czy jest już jakiś precedens tego typu w Polsce?? |
Już sobie wyobrażam 120M z butlami na dachu, bo przecież nie zmienią silników w autobusach które spełniają normy Euro II-120MM/2(M125M te starsze chyba też?) oraz Euro III(Citara, 120M/3, M125M-338x, oraz M101l)...
Są na to dwa sposoby:
Transgór stara się o dofinansowanie z UE, ale miasto musi przy tym pomoc, albo miasto stara się o dofinansowanie z UE na autobusy(to jest możliwie tylko przy zakupie autobusów) i jest ich właścicielem, a korzysta z nich Transgór, bądź PPKS- nie są ich właścicielami.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mieszko966
MIŁOŚNIK
Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 709
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/6 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 13:44, 31 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Tylko, że miasto nie może tak za friko udostępniać nikomu swojej własności. Od razu NIK się przyczepi o niegospodarność. Miasto mogłoby je co najwyżej wydzierżawić za jakąś tam kwotę pieniędzy. Generalnie sprawa jest dosyć skomplikowana.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Amalio
MIŁOŚNIK
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 2/6
|
Wysłany: Czw 18:09, 31 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
ZTZ no bez przesady. Przecież w HF butli się nieumieszcza na dachu tylko pod podłogą.
Ale prawda jest taka, że powinni kupować nowoczesne autobusy, a nie pakować kase w stare autobusy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Czw 19:20, 31 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
Amalio napisał: | ZTZ no bez przesady. Przecież w HF butli się nieumieszcza na dachu tylko pod podłogą.
Ale prawda jest taka, że powinni kupować nowoczesne autobusy, a nie pakować kase w stare autobusy. |
Zgadza się, ale umieszcza sie je w autobusach nowych-> czyli w przy produkcji; a mechanicy z Transgóru niezbyt się znają na takiej technice, jak sami będą wymieniać te silniki to butle będą na górze, nio chyba, że firma z zewnątrz wykona zamianę silników to butle pewnie będą pod podłogą.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Amalio
MIŁOŚNIK
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 2/6
|
Wysłany: Czw 19:32, 31 Maj 2007 Temat postu: |
|
|
ztz rybnik napisał: | Amalio napisał: | ZTZ no bez przesady. Przecież w HF butli się nieumieszcza na dachu tylko pod podłogą.
Ale prawda jest taka, że powinni kupować nowoczesne autobusy, a nie pakować kase w stare autobusy. |
Zgadza się, ale umieszcza sie je w autobusach nowych-> czyli w przy produkcji; a mechanicy z Transgóru niezbyt się znają na takiej technice, jak sami będą wymieniać te silniki to butle będą na górze, nio chyba, że firma z zewnątrz wykona zamianę silników to butle pewnie będą pod podłogą. |
Hmmm niechce mi się szukać zdjęć, ale jest firma któa zakłada instalacje CNG w tego typu autobusach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Konri
MIŁOŚNIK
Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 561
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Manhattan
|
Wysłany: Nie 9:22, 19 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
ztz rybnik napisał: |
Już sobie wyobrażam 120M z butlami na dachu, bo przecież nie zmienią silników w autobusach które spełniają normy Euro II-120MM/2(M125M te starsze chyba też?) oraz Euro III(Citara, 120M/3, M125M-338x, oraz M101l)...
Są na to dwa sposoby:
Transgór stara się o dofinansowanie z UE, ale miasto musi przy tym pomoc, albo miasto stara się o dofinansowanie z UE na autobusy(to jest możliwie tylko przy zakupie autobusów) i jest ich właścicielem, a korzysta z nich Transgór, bądź PPKS- nie są ich właścicielami. |
Wiesz weszła teraz niedawno taka ustawa jeżeli miasto miałoby się starać o autobusy to będą one albo spełniające normę Euro IV lub też musiałoby zakupić Hybrydowe, bo na starsze modele autobusów miasto nie może starać się o dotację ;]
Z resztą na dotację dla prywaciarzy miasto nie ma co sięstaraćbo tak było w PKS Lubin, no i lipa nie dostali żadnej dotacji ;s
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle
|
Wysłany: Śro 8:26, 21 Lis 2007 Temat postu: |
|
|
Pomysł z gazem się ulatnia
Mimo ambitnych planów, nieprędko na ulicach Rybnika zobaczymy ekologiczne autobusy.
Jeszcze długo po naszych ulicach będą jeździć kopcące diesle. Koszt wprowadzenia ekologicznej komunikacji wymaga wybudowania nowego zaplecza technicznego dla miejskich autobusów.
Autobusy napędzane CNG, czyli sprężonym gazem ziemnym to przyszłość. Także włodarze naszego miasta, którym pomysłów na usprawnienie komunikacji w mieście nie brakuje, myślą o dostosowaniu miejskiego taboru do stale zaostrzających się, europejskich norm środowiskowych. Jeszcze w marcu, dystrybutor autobusów napędzanych między innymi CNG, prezentował w Rybniku najnowszy model Jelcza, napędzany tym alternatywnym paliwem. Od tego czasu nie padły jednak żadne konkrety.
Wady i zalety
– Zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska to bardzo ważny dla naszego miasta problem. W sprawie zasilania autobusów paliwami alternatywnymi, w tym CNG, zorganizowaliśmy w tym roku już dwa spotkania. Na pierwszym producenci autobusów przedstawiali przewoźnikom wszystkie aspekty związane z eksploatacją autobusów zasilanych CNG. Zaś na drugim spotkaniu firma zajmująca się pozyskiwaniem CNG omawiała sprawy związane z budową instalacji i stacji gazowej – tłumaczy Adam Fudali, prezydent Rybnika.
Okazuje się jednak, że wprowadzenie tak nowoczesnej technologii jest trudniejsze niż się początkowo wydawało. Nasze miasto i działający w jego imieniu Zarząd Transportu Zbiorowego, nie ma własnego taboru obsługującego komunikację miejską. Usługi przewozowe realizowane są na podstawie umów z przewoźnikami. Głównym przewoźnikiem jest rybnicka firma Transgór i to właśnie ona powinna zainwestować w nową technologię. Autobusy zasilane gazem ziemnym są o 20-30% droższe od „diesli”. Prezentowany w marcu model Jelcza kosztuje ok. 750 tysięcy złotych. Miałby się zwrócić po 8-9 latach.
Nikt ich nie odkupi
Poza kupnem nowych maszyn istnieje możliwość dostosowania starego taboru do nowego paliwa. Całe przedsięwzięcie ma jednak tyle zalet co i wad. – Jeśli chodzi o CNG to przytaczane są następujące zalety autobusów: dobre przyśpieszenie, cicha praca silnika, wydajne ogrzewanie wnętrza, przyjazny dla innych użytkowników drogi. Wśród wad najczęściej wymienia się kłopotliwą procedurę dopuszczenia do ruchu, większy spadek wartości autobusów, ograniczona liczba potencjalnych nabywców na rynku wtórnym. Rzeczą najważniejszą jest stacja gazowa, której koszt określa się na ok. 1 mln zł. Jej wadą jest wydajność, która wydłuża proces tankowania autobusów. Ponadto potrzeba dostosować stacje napraw (warsztaty) do obsługi autobusów z napędem gazowym. I podstawowa rzecz: dostosować obecne silniki autobusów do zasilania gazem. Nowe już można kupować z silnikami zasilanymi CNG jednocześnie starając się o dotację z Ekofunduszu – przekonuje prezydent. Władze miasta zasłaniają się również niepewną przyszłością cen gazu. – Obecnie koszt zakupu 1 litra CNG jest niższy od oleju opałowego, gdyż nie jest objęty akcyzą. Pozostałe koszty związane z eksploatacją są nawet obecnie wyższe. Ekonomiści przewidują, że po wprowadzeniu akcyzy na gaz eksploatacja autobusów zasilanych CNG będzie wyższa od zasilanych olejem napędowym, nawet pomimo wzrostu jego cen – mówi Adam Fudali.
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|