Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
[Transgór SA]Autobusy na gaz w Rybniku?

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> PKS Rybnik i Transgór Rybnik
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Śro 5:42, 28 Mar 2007    Temat postu: [Transgór SA]Autobusy na gaz w Rybniku?

Wygląda na to, że już wkrótce po mieście jeździć będzie kilka autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.

Wczoraj na zaproszenie władz miasta i jednego z przewoźników komunikacji miejskiej do Rybnika przyjechali przedstawiciele firmy Polskie Autobusy, która sprzedaje samochody marki Jelcz i Autosan. Goście zaprezentowali najnowszy model autobusu Jelcz M121.4 CNG „Mastero” - CNG zasilanego sprężonym gazem ziemnym.

Prezentacja autobusu zasilanego paliwem alternatywnym nie była przypadkowa. - Chcemy zwracać uwagę na ekologię i bezpieczeństwo komunikacji miejskiej. Stąd wymagania w stosunku do naszych przewoźników będą rosły – powiedziała zastępca prezydenta Rybnika Joanna Kryszczyszyn. Jak mówi dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego Kazimierz Berger, podwyższone, unijne normy ekologiczne w stosunku do komunikacji miejskiej będą miały odzwierciedlenie w specyfikacjach przetargowych.

Przewoźnicy będą musieli m.in. spełniać podwyższone normy Euro dla silników zasilanych olejem napędowym. Jak przyznaje Antoni Mańczyk wiceprezes Transgóru – głównego przewoźnika rybnickiej komunikacji miejskiej, z przestarzałym taborem osiągnięcie norm Euro 4 lub 5 może być niemożliwe. Dlatego wyjściem z sytuacji mogą okazać się autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym. - Póki co ekonomika zakupu takich autobusów jest bardzo korzystna. Poza tym ich atutem jest ekologia – mówi Mańczyk.
Autobusy zasilane gazem ziemnym są o 20-30% droższe od „diesli”. Prezentowany wczoraj model Jelcza kosztuje ok. 750 tysięcy złotych. - Według obecnych cen gazu inwestycja zwraca się w ciągu 7-8 lat – tłumaczył prezes Polskich Autobusów Marek Bartkowiak. Jak zapewnia producent, autobusy na gaz z dużymi silnikami (12 000 cm3) nie ustępują pod względem trwałości autobusom zasilanym olejem napędowym.

Rozwiązanie z autobusami zasilanymi gazem ma jednak swoje wady. Największym problemem jest brak stacji gazowych oferujących sprężony gaz. W przeciwieństwie do gazu ciekłego (LPG) budowa stacji ze sprężonym gazem ziemnym jest bardzo kosztowna. W tej chwili w Polsce znajduje się ich ledwie kilka, głównie we wschodnich województwach. Jak mówi prezydent Kryszczyszyn szansą dla Rybnika może być jedna z firm, która chce zainwestować w system uzdatniania metanu wydobywanego w kopalni. Według wstępnych informacji stacja miałaby powstać w Suszcu.

Innym problemem jest nadal niejasna polityka energetyczna państwa. - Nadal nie wiadomo jaka w najbliższych latach będzie w Polsce akcyza na gaz – zauważa Jerzy Siwica – prezes rybnickiego PKS-u, który jest drugim co do wielkości przewoźnikiem komunikacji miejskiej w Rybniku.

Jak na razie w Polsce jeździ 17 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Najwięcej w Rzeszowie i Krakowie. Czy Rybnik będzie kolejnym z autobusami na gaz okaże się już w najbliższych miesiącach.

Źródło: [link widoczny dla zalogowanych].

Tak odnośnie artykułu:
-> Pojawił się tam błąd było napisane, że do Rybnika wczoraj przyjechał Jelcz 120M "Super".
-> Jeśli chcą kupować nowe ekologiczne autobusy to raczej z funduszy UE, bo Transgór na razie jest trochę "osłabiony" po wydatkach- Mercedesy Citaro i O405N; a PPKS raczej nie zakupi nowych autobusów z silnikiem diesla, a co dopiero autobusy na gaz...,
-> Ciekawe gdzie by te pojazdy uzupełniały brak CNG...? Do Pawłowic i Suszca to trochę daleko z Rybnika.

Założyłem nowy temat, ponieważ były by to I autobusy takie w regionie obsługujące Komunikację Miejską (używane gazowce mają Tychy- nie udany zakup, te busy mają ciągle awarie).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ztz rybnik dnia Pią 15:16, 28 Wrz 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Egon




Dołączył: 18 Sty 2007
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Katowice-Ligota

PostWysłany: Śro 19:57, 28 Mar 2007    Temat postu: Re: [Transgór S.A.]Autobusy na gaz w Rybniku?

ztz rybnik napisał:
Jak na razie w Polsce jeździ 17 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Najwięcej w Rzeszowie i Krakowie.

Mocno nieaktualne. PKM Tychy ma ich 16, a Transgór Mysłowice 7.

ztz rybnik napisał:
(używane gazowce mają Tychy- nie udany zakup, te busy mają ciągle awarie).

No nie są w najlepszej kondycji, ale to chyba bardziej wynika z nieumiejętności obsługi, niż z awaryjności samych wozów. Transgórowe są starsze, a jakoś się rzadko psują.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Śro 20:04, 28 Mar 2007    Temat postu: Re: [Transgór S.A.]Autobusy na gaz w Rybniku?

Egon napisał:
ztz rybnik napisał:
Jak na razie w Polsce jeździ 17 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Najwięcej w Rzeszowie i Krakowie.

Mocno nieaktualne. PKM Tychy ma ich 16, a Transgór Mysłowice 7.


Wydaje mi się, że wzieli tylko pod uwagę autobusy zakupione jako nowe jeżdżące po Polsce, czyli się zgadza tylko Kraków i Rzeszów mają takie pojazdy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mechanik24




Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: rybnik

PostWysłany: Sob 11:27, 31 Mar 2007    Temat postu:

Biedni kierowcy nie beda mogli sobie spusci paliwa. Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Śro 18:11, 30 Maj 2007    Temat postu:

Od miesiąc na łamach [link widoczny dla zalogowanych] można zadać pytanie Sz.P. prezydentowi Rybnika. Jak tak postanowiłem- oczywiście pytanie dotyczyły KM w Rybniku, dokładnie taboru:
Adam Fudali napisał:
adamos199215 napisał:
Panie prezydencie, jaka jest szansa i kiedy to nastąpi, iż miasto postara się o środki z UE na dofinansowanie zakupu nowych autobusów zasilanych CNG? W jaki sposób te autobusy były by przekazane, bo przecież prywatne firmy nie mogą się starać o taki dofinansowanie, także wyglądałoby to tak, że autobusy są w posiadaniu miasta, ale użytkowane przez firmę PST Transgór S.A. lub PPKS Rybnik Question I jeżeliby miasto o te środki by się postarało, to musiała by powstać stacja paliw, na której można zatankować pojazdy zasilane CNG. Gdzie ona by się znajdowała?

Z góry dziękuję za odpowiedź i gorąco pozdrawiam.


***
Takie działania już zostały podjęte. Chciałbym jednak wyjaśnić, że miasto nie jest właścicielem autobusów. Transport zbiorowy organizują u nas firmy zewnętrzne (Transgór i PKS). Już odbyły się dwie konferencje poświęcone wykorzystaniu w tym celu metanu z kopalń. Firma, która je organizowała zaproponowała wybudowanie stacji metanowej, stawiając jednocześnie warunek firmom organizującym transport w Rybniku, że muszą zapewnić niezbędny, gwarantowany odbiór określonego minimum gazu dla konkretnej liczby autobusów. Z tego co wiem, wspomniane możliwości pozyskiwania unijnych środków firma będzie wykorzystywać. Miasto pomoże tutaj w przygotowaniu wniosków o zakup silników do autobusów tak, by nie trzeba było kupować całych pojazdów. Być może więc sprawa ta zostanie rozwiązana po myśli Szanownego Internauty.


Po prostu brak słów Exclamation . Pan prezydent woli by przewoźnicy obsł. linię ZTZ wymieniali silniki w starych autobusach- pewnie w trzynastoletnich 120M(!!!) niż zakup nowych niskopodłogowych, bezpiecznych, czyli przyjaznych dla pasażerów autobusów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mieszko966
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 709
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/6
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Śro 21:25, 30 Maj 2007    Temat postu:

ztz rybnik napisał:
Po prostu brak słów Exclamation . Pan prezydent woli by przewoźnicy obsł. linię ZTZ wymieniali silniki w starych autobusach- pewnie w trzynastoletnich 120M(!!!) niż zakup nowych niskopodłogowych, bezpiecznych, czyli przyjaznych dla pasażerów autobusów.


No cóż, gdzieś trzeba szukać oszczędności. Po co kupować cały autobus, skoro można kupić sam silnik. Wink

PS. A jak ty, ztz, wyobrażałbyś sobie przekazanie miejskich autobusów w użytkowanie prywatnym firmom?? Czy to w ogóle jest możliwe?? Czy jest już jakiś precedens tego typu w Polsce??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Czw 6:23, 31 Maj 2007    Temat postu:

mieszko966 napisał:
ztz rybnik napisał:
Po prostu brak słów Exclamation . Pan prezydent woli by przewoźnicy obsł. linię ZTZ wymieniali silniki w starych autobusach- pewnie w trzynastoletnich 120M(!!!) niż zakup nowych niskopodłogowych, bezpiecznych, czyli przyjaznych dla pasażerów autobusów.


No cóż, gdzieś trzeba szukać oszczędności. Po co kupować cały autobus, skoro można kupić sam silnik. Wink

PS. A jak ty, ztz, wyobrażałbyś sobie przekazanie miejskich autobusów w użytkowanie prywatnym firmom?? Czy to w ogóle jest możliwe?? Czy jest już jakiś precedens tego typu w Polsce??

Już sobie wyobrażam 120M z butlami na dachu, bo przecież nie zmienią silników w autobusach które spełniają normy Euro II-120MM/2(M125M te starsze chyba też?) oraz Euro III(Citara, 120M/3, M125M-338x, oraz M101l)...

Są na to dwa sposoby:
Transgór stara się o dofinansowanie z UE, ale miasto musi przy tym pomoc, albo miasto stara się o dofinansowanie z UE na autobusy(to jest możliwie tylko przy zakupie autobusów) i jest ich właścicielem, a korzysta z nich Transgór, bądź PPKS- nie są ich właścicielami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mieszko966
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 709
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/6
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Czw 13:44, 31 Maj 2007    Temat postu:

Tylko, że miasto nie może tak za friko udostępniać nikomu swojej własności. Od razu NIK się przyczepi o niegospodarność. Miasto mogłoby je co najwyżej wydzierżawić za jakąś tam kwotę pieniędzy. Generalnie sprawa jest dosyć skomplikowana.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Amalio
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 2/6

PostWysłany: Czw 18:09, 31 Maj 2007    Temat postu:

ZTZ no bez przesady. Przecież w HF butli się nieumieszcza na dachu tylko pod podłogą.
Ale prawda jest taka, że powinni kupować nowoczesne autobusy, a nie pakować kase w stare autobusy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Czw 19:20, 31 Maj 2007    Temat postu:

Amalio napisał:
ZTZ no bez przesady. Przecież w HF butli się nieumieszcza na dachu tylko pod podłogą.
Ale prawda jest taka, że powinni kupować nowoczesne autobusy, a nie pakować kase w stare autobusy.

Zgadza się, ale umieszcza sie je w autobusach nowych-> czyli w przy produkcji; a mechanicy z Transgóru niezbyt się znają na takiej technice, jak sami będą wymieniać te silniki to butle będą na górze, nio chyba, że firma z zewnątrz wykona zamianę silników to butle pewnie będą pod podłogą.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Amalio
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 1196
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 2/6

PostWysłany: Czw 19:32, 31 Maj 2007    Temat postu:

ztz rybnik napisał:
Amalio napisał:
ZTZ no bez przesady. Przecież w HF butli się nieumieszcza na dachu tylko pod podłogą.
Ale prawda jest taka, że powinni kupować nowoczesne autobusy, a nie pakować kase w stare autobusy.

Zgadza się, ale umieszcza sie je w autobusach nowych-> czyli w przy produkcji; a mechanicy z Transgóru niezbyt się znają na takiej technice, jak sami będą wymieniać te silniki to butle będą na górze, nio chyba, że firma z zewnątrz wykona zamianę silników to butle pewnie będą pod podłogą.

Hmmm niechce mi się szukać zdjęć, ale jest firma któa zakłada instalacje CNG w tego typu autobusach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Konri
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 15 Mar 2007
Posty: 561
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Manhattan

PostWysłany: Nie 9:22, 19 Sie 2007    Temat postu:

ztz rybnik napisał:
mieszko966 napisał:
ztz rybnik napisał:


Już sobie wyobrażam 120M z butlami na dachu, bo przecież nie zmienią silników w autobusach które spełniają normy Euro II-120MM/2(M125M te starsze chyba też?) oraz Euro III(Citara, 120M/3, M125M-338x, oraz M101l)...

Są na to dwa sposoby:
Transgór stara się o dofinansowanie z UE, ale miasto musi przy tym pomoc, albo miasto stara się o dofinansowanie z UE na autobusy(to jest możliwie tylko przy zakupie autobusów) i jest ich właścicielem, a korzysta z nich Transgór, bądź PPKS- nie są ich właścicielami.


Wiesz weszła teraz niedawno taka ustawa jeżeli miasto miałoby się starać o autobusy to będą one albo spełniające normę Euro IV lub też musiałoby zakupić Hybrydowe, bo na starsze modele autobusów miasto nie może starać się o dotację ;]

Z resztą na dotację dla prywaciarzy miasto nie ma co sięstaraćbo tak było w PKS Lubin, no i lipa nie dostali żadnej dotacji ;s


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ztz rybnik
MIŁOŚNIK
MIŁOŚNIK



Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 2022
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Rybnik - Boguszowice Osiedle

PostWysłany: Śro 8:26, 21 Lis 2007    Temat postu:

Pomysł z gazem się ulatnia

Mimo ambitnych planów, nieprędko na ulicach Rybnika zobaczymy ekologiczne autobusy.

Jeszcze długo po naszych ulicach będą jeździć kopcące diesle. Koszt wprowadzenia ekologicznej komunikacji wymaga wybudowania nowego zaplecza technicznego dla miejskich autobusów.

Autobusy napędzane CNG, czyli sprężonym gazem ziemnym to przyszłość. Także włodarze naszego miasta, którym pomysłów na usprawnienie komunikacji w mieście nie brakuje, myślą o dostosowaniu miejskiego taboru do stale zaostrzających się, europejskich norm środowiskowych. Jeszcze w marcu, dystrybutor autobusów napędzanych między innymi CNG, prezentował w Rybniku najnowszy model Jelcza, napędzany tym alternatywnym paliwem. Od tego czasu nie padły jednak żadne konkrety.

Wady i zalety

– Zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska to bardzo ważny dla naszego miasta problem. W sprawie zasilania autobusów paliwami alternatywnymi, w tym CNG, zorganizowaliśmy w tym roku już dwa spotkania. Na pierwszym producenci autobusów przedstawiali przewoźnikom wszystkie aspekty związane z eksploatacją autobusów zasilanych CNG. Zaś na drugim spotkaniu firma zajmująca się pozyskiwaniem CNG omawiała sprawy związane z budową instalacji i stacji gazowej – tłumaczy Adam Fudali, prezydent Rybnika.

Okazuje się jednak, że wprowadzenie tak nowoczesnej technologii jest trudniejsze niż się początkowo wydawało. Nasze miasto i działający w jego imieniu Zarząd Transportu Zbiorowego, nie ma własnego taboru obsługującego komunikację miejską. Usługi przewozowe realizowane są na podstawie umów z przewoźnikami. Głównym przewoźnikiem jest rybnicka firma Transgór i to właśnie ona powinna zainwestować w nową technologię. Autobusy zasilane gazem ziemnym są o 20-30% droższe od „diesli”. Prezentowany w marcu model Jelcza kosztuje ok. 750 tysięcy złotych. Miałby się zwrócić po 8-9 latach.

Nikt ich nie odkupi

Poza kupnem nowych maszyn istnieje możliwość dostosowania starego taboru do nowego paliwa. Całe przedsięwzięcie ma jednak tyle zalet co i wad. – Jeśli chodzi o CNG to przytaczane są następujące zalety autobusów: dobre przyśpieszenie, cicha praca silnika, wydajne ogrzewanie wnętrza, przyjazny dla innych użytkowników drogi. Wśród wad najczęściej wymienia się kłopotliwą procedurę dopuszczenia do ruchu, większy spadek wartości autobusów, ograniczona liczba potencjalnych nabywców na rynku wtórnym. Rzeczą najważniejszą jest stacja gazowa, której koszt określa się na ok. 1 mln zł. Jej wadą jest wydajność, która wydłuża proces tankowania autobusów. Ponadto potrzeba dostosować stacje napraw (warsztaty) do obsługi autobusów z napędem gazowym. I podstawowa rzecz: dostosować obecne silniki autobusów do zasilania gazem. Nowe już można kupować z silnikami zasilanymi CNG jednocześnie starając się o dotację z Ekofunduszu – przekonuje prezydent. Władze miasta zasłaniają się również niepewną przyszłością cen gazu. – Obecnie koszt zakupu 1 litra CNG jest niższy od oleju opałowego, gdyż nie jest objęty akcyzą. Pozostałe koszty związane z eksploatacją są nawet obecnie wyższe. Ekonomiści przewidują, że po wprowadzeniu akcyzy na gaz eksploatacja autobusów zasilanych CNG będzie wyższa od zasilanych olejem napędowym, nawet pomimo wzrostu jego cen – mówi Adam Fudali.

Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Niezależne forum o transporcie zbiorowym Okręgu Rybnickiego Strona Główna -> PKS Rybnik i Transgór Rybnik Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island