Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dominiqus
MIŁOŚNIK
Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 393
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Z perły polskich uzdrowisk
|
Wysłany: Wto 0:39, 30 Sty 2007 Temat postu: Produkcja autobusów w Polsce w 2006 roku |
|
|
W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 3376 autobusów - o 580 sztuk (20,74 proc.) więcej niż w roku 2005 - poinformował w poniedziałek Aleksander Kierecki z firmy JMK analizy rynku autobusów.
Jego zdaniem podstawowym czynnikiem trendu wzrostowego jest eksport, który w 2006 r. zwiększył się w porównaniu z rokiem poprzednim o ok. 25 proc. - do 2380 autobusów.
Najwięcej wyprodukowano w ub.r. autobusów miejskich - 2283, o ok. 30 proc. więcej niż przed rokiem. To m.in. efekt usytuowania w naszym kraju centrum produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich przez koncern MAN (wyprodukował 890 takich pojazdów).
Produkcja tzw. pojazdów międzymiastowych utrzymuje się na ubiegłorocznym poziomie - tutaj na pierwszym miejscu jest Autosan (286 takich pojazdów).
W 2006 r. powstały w Polsce tylko 204 autobusy turystyczne. Liderem w tej kategorii jest Volvo, które wyprodukowało 190 tych pojazdów.
Zdaniem Kiereckiego, można przypuszczać, że produkcja autobusów nadal będzie rosnąć. Systematycznie rozwijają działalność w Polsce zagraniczne koncerny. W 2006 roku MAN uruchomił produkcję autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym i zainwestował w rozwój zakładu w Starachowicach. Z kolei Scania wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem.
Najwięcej autobusów w Polsce w roku ubiegłym wyprodukowała firma MAN Star Trucks&Buses - 890 (wzrost w porównaniu z rokiem 2005 o 26,3 proc.), przed Volvo Polska - 739 (21,89 proc.) i Solaris Bus&Coach - 529 (15,67).
Dalsze miejsca w kolejności zajęły firmy: Scania Produkction Słupsk - 398 (11,79 proc.), Autosan Polskie Autobusy - 310 (9,18 proc.), Jelcz Polskie Autobusy - 168 (4,98 proc.), Kapena - 140 (4,15 proc.), Fabryka Autobusów Solbus -139 (4,12 proc.) i AMZ Kutno - 63 (1,87 proc.).
Największymi rynkami zbytu na wyprodukowane w Polsce autobusy są: Niemcy, gdzie sprzedano ich 818, (o 34,37 proc. więcej niż przed rokiem), Szwecja - 315 (13,24), Włochy - 165 (6,93 proc.), Szwajcaria - 146 (6,13 proc.).
Żródło: Pulsbiznesu.com.pl
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
mieszko966
MIŁOŚNIK
Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 709
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/6 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Wto 11:40, 30 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
W Polsce to powinni od razu produkować autobusy używane, bo na nowe jest niestety kiepski zbyt. Co zresztą pokazują powyższe statystyki. Nowych autobusów (szczególnie turystycznych) powstaje niewiele, a większość i tak idzie na eksport.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Andrev
Administrator
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 1585
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Jastrzębie Zdrój
|
Wysłany: Wto 20:41, 30 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
mieszko966 napisał: | W Polsce to powinni od razu produkować autobusy używane, bo na nowe jest niestety kiepski zbyt. Co zresztą pokazują powyższe statystyki. Nowych autobusów (szczególnie turystycznych) powstaje niewiele, a większość i tak idzie na eksport. |
A kto powiedział, że firmy produkują na rynek polski. Zapewne zamierzeniem zagranicznych firm sytuujących się w Polsce było zmniejszenie kosztów produkcji, a przychody ze sprzedaży te same, no może trochę mniejsze na rzecz konkurencyjnej ceny uzyskanych przez produkcję u nas. Widać jednak, że przemysł motoryzacyjny, a szczególnie jego część autobusowana opisywana w artykule jest na dość dobrym poziomie, a sprzedaż za zachodnią granicę świadczy, że i jakość wyprodukowanych u nas busów jest dobra.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
dominiqus
MIŁOŚNIK
Dołączył: 28 Lip 2006
Posty: 393
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Z perły polskich uzdrowisk
|
Wysłany: Wto 13:09, 23 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Scania zbuduje nową fabrykę autobusów w słupskiej strefie ekonomicznej. Będzie w niej pracować aż 1400 osób.
Scania, która w Słupsku od kilkunastu lat produkuje autobusy, planuje dużą inwestycję. Nowa fabryka na 20-hektarowej działce w Redzikowie będzie działać w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
— Prowadziliśmy rozmowy z firmą Scania — przyznaje Mirosław Kamiński, prezes słupskiej strefy.
— Przymierzamy się do inwestycji w tej strefie. Jest szansa na podwojenie zatrudnienia, ale jest zbyt wcześnie, by mówić o szczegółach — twierdzi Sylwester Wojewódzki, zastępca dyrektora zarządzającego Scania Productions Słupsk.
Scania dziś zatrudnia w słupskiej fabryce 670 osób.
— Nie komentuję — mówi Wojciech Szelągowski, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).
Kluczowe wsparcie
Okazuje się jednak, że negocjacje są dużo bardziej zaawansowane. Scania kilka miesięcy temu złożyła w strefie list intencyjny. PAIIZ również pracuje nad projektem. Rząd wstępnie zgodził się wesprzeć tę inwestycję i Scania lada moment dostanie ofertę! Te informacje udało się potwierdzić w kilku źródłach. Słupska fabryka Scanii, choć remontowana, nie nadaje się do modernizacji. Taniej jest wybudować nowy obiekt, niż wyremontować stary. Nowoczesne technologie wymagają większych powierzchni. Nie udało się ustalić wartości inwestycji, jednak jeśli przyjąć, że MAN wydaje 380 mln zł na fabrykę ciężarówek, w której ma pracować 650 osób (patrz ramka obok), to przy założeniu, że Scania przeniesie maszyny, na których dziś pracuje 700 osób i dokupi nowe, powinna wydać co najmniej tyle samo.
Muszą inwestować
Na razie autobusy stanowią niewielką część produkcji Scanii. W ubiegłym roku było to 5,9 tys. sztuk w porównaniu z 59,3 tys. sztuk ciężarówek. Rynek autobusów przeżywa jednak boom, więc nic dziwnego, że Scania musi zwiększać moce w tym segmencie produkcji.
Na dodatek niedawno zezwolenie na inwestycję w słupskiej strefie otrzymała firma transportowa Nord Express powiązana ze Scanią. Firma będzie inwestować właśnie w Redzikowie.
— Nie mogę podać szczegółów projektu, ponieważ obowiązuje mnie tajemnica komisji przetargowej — twierdzi Mirosław Kamiński.
Dwaj giganci
Scania ogólnie interesowała się inwestycją w Polsce już trzy lata temu. Wówczas myślała o budowie fabryki ciężarówek. Odbyło się niezobowiązujące spotkanie z przedstawicielami PAIIZ. Potem decyzję o budowie fabryki w Polsce ogłosił MAN. Co ciekawe, i MAN, i Scania już niedługo mogą się połączyć (patrz ramka na str. 5). Eksperci są jednak zgodni co do tego, że ewentualna fuzja nie ma wpływu na decyzje o inwestycji w nowe zakłady, gdyż efekty synergii w przypadku firm motoryzacyjnych odczuwane są dopiero po wielu latach od połączenia.
Scania jest w Polsce od 1993 r. W 1994 r. podpisała umowę o utworzeniu spółki Scania-Kapena z zakładem Krajowego Przedsiębiorstwa Naprawy Autobusów. Do 2002 r. w Słupsku produkowane były autobusy i ciężarówki, potem firma przestawiła profil na produkcję autobusów.
Niemieckim tropem
Koncern MAN ogłosił w 2005 r., że podjął strategiczną decyzję o budowie fabryki w Europie Środkowej. Niemcy mieli świetną ofertę z Koszyc. Polska agencja inwestycji weszła do gry w ostatniej chwili, udało się jednak przygotować ofertę i przeprowadzić negocjacje w ciągu kilku miesięcy. Latem 2005 r. firma ogłosiła, że wybrała Niepołomice. MAN inwestuje również w Starachowicach, gdzie produkuje autobusy i korpusy autobusów. W tym roku miał wydać na tę fabrykę 24 mln EUR.
Źródło: Puls Bznesu, 22.10.2007
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|